mgr Ewa Sawicka Przedszkole Samorządowe Nr 2 „BAJKA” w Chojnicach
Scenariusz zajęcia „ Warzywa z naszego ogródka”
Temat: Warzywa z naszego ogródka – zabawy dydaktyczne i skojarzenia; rozwiązywanie zagadek słownych, dotykowych, smakowych; wykonanie warzywnych kukiełek.
Cele ogólne: zapoznanie dzieci z warzywami, wymienie charakterystycznych, znanych warzyw – omówienie różnych form ich spożywania, budzenie ciekawości poznawczej, rozwijanie wyobraźni twórczej.
Cele operacyjne:(dziecko) wie, jak nazywają się warzywa, rozpoznaje po smaku, dotyku różne warzywa, wie, które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią, zna walory odżywcze warzyw, zna rozwiązania zagadek i potrafi je uzasadnić, potrafi nazwać warzywa , z których zrobi kukiełkę, potrafi wykonać kukiełkę, dba o czystość miejsca pracy, umie wykorzystać kukiełkę w zabawie.
Metody: zabawa dydaktyczna, pokaz, rozmowa, ćwiczenia praktyczne.
Przebieg:
1. Jesienne zbiory – rozwiązywanie zagadek słownych, dotykowych, smakowych i po odsłoniętych fragmentach obrazka. Nauczyciel kolejno mówi zagadki, dziecko, które zna odpowiedź podchodzi do wystawki, na której zgromadzone są różne warzywa i wybiera odpowiedni okaz.
Co to za pękata pani – sukienki szeleszczą na niej! Kto ją z sukienki rozdziewa, to łzy potokiem wylewa.
Jestem pomarańczowa, smaczna i zdrowa. Mój długi korzeń w ziemi się chowa.
Brzuszek ma okrągły cały, Będzie z niego botwinka i barszczyk doskonały.
Mówią o mnie głowa pusta, Oj nie pusta, oj nie pusta Dużo liści ma ...................
Zagadki dotykowe: W woreczku są różne warzywa. Dzieci po dotyku rozpoznają jakie warzywa ukryły się w woreczku (marchew, pomidor, ogórek ...). Określają po jakich szczegółach rozpoznały te warzywa.
Zagadki smakowe: Wywołane dziecko ma zasłonięte oczy. Nauczyciel podaje do zjedzenia część jakiegoś warzywa. Dziecko po smaku stwierdza co to za warzywo (rzodkiewka, ogórek, burak ......).
Na tablicy są obrazki przysłonięte papierem z okienkami. Nauczyciel kolejno odsłania okienka, a dzieci starają się po odsłoniętych fragmentach rozpoznać, jakie jest tam narysowane warzywo.
2. Jarzynowa ciuciubabka – zabawa wynikająca z treści piosenki, którą dzieci znają. Po zakończeniu trzeciej zwrotki nauczyciel szybko podaje jakiemuś dziecku warzywo. Dziecko musi je rozpoznać i nazwać.
3. Na grządce warzywnej – zabawa dydaktyczna. Określanie przez dzieci, które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią. Na tablicy umieszczona jest pozioma linia imitująca ziemię. Zadaniem dzieci jest umieścić warzywa w odpowiednich miejscach, w zależności gdzie one rosną, np. warzywa rosnące na powierzchni ziemi to kapusta, kalafior, ogórek, ......., a warzywa rosnące pod powierzchnią ziemi to marchew, cebula, burak, ........
4. Co robimy z warzyw? – zabawa w skojarzenia. Dzieci swobodnie spacerują po sali przy muzyce. Gdy muzyka milknie, dzieci zatrzymują się i odpowiadają na pytania nauczyciela: Co można zrobić z .......kapusty?- kapuśniak, surówkę, ..........Na każdą przerwę w muzyce nauczyciel zadaje tylko jedno pytanie.
5. Kukiełki z warzyw –jarzynowy teatrzyk. Nauczycielka recytuje wiersz i demonstruje jego treść gotowymi kukiełkami.
Na co przyda się pietruszka? My ją zmienimy w Kopciuszka, Królewicz będzie z marchewki, a z kukurydzy- wróżka. Z dyni zrobimy karetę, ogórek będzie stangretem. A listki? W naszym teatrze każdy liść będzie biletem. Jeszcze zrobimy macochę, trzeba pomyśleć trochę ...... Macocha będzie z cebuli. Z cebuli będą jej córki. Wietrzyk im zagra na flecie. Wietrzyk gra pięknie jak wiecie. I wszystkie lale- jarzynki będą tańczyły prześlicznie.
6. Śmieszne kukiełki – omówienie kukiełek użytych do wiersza. Wykonywanie kukiełek z wcześniej przygotowanych warzyw wg pomysłów dzieci.
7. Wystawka prac i sprzątanie miejsca pracy.
8. Nagroda – za pięknie wykonane kukiełki – umyte marchewki do schrupania.
SMACZNEGO ! |